FAQ / Veelgestelde Vragen
Hieronder vindt u overzicht van de veelgestelde vragen. Mocht uw vraag hieronder niet beantwoord worden dan kunt u altijd uw vraag stellen via vragen@onlinekoiveiling.nl.
Deze pagina wordt regelmatig aangepast als er nieuwe 'veelgestelde vragen' zijn.
Antwoord: Iedereen kan gebruik maken van de website en alle koi bekijken. Mocht u willen bieden op een koi, dan heeft u een account nodig. Een account is snel en eenvoudig aangemaakt en neemt maar 30 seconden van uw tijd in beslag. Daarna kunt u bieden op de koi die u graag in uw vijver wilt hebben zwemmen.
Om op bovengestelde vraag goed antwoord te kunnen geven, maken we onderscheidt in een 2-tal situaties.
De koi verblijft nog bij ons
Wij doen onze uiterste best om u koi gezond te houden zolang deze nog bij ons verblijft. Dagelijks bestuderen wij alle koi op vreemd gedrag. Zodra er afwijkend gedrag wordt vertoond grijpen wij in en starten we een bijpassende behandeling.
Wekelijks maken wij preventief van alle bassins afstrijkjes en controleren wij de koi op parasieten. Mocht het zo zijn dat de koi parasieten hebben starten wij een bijpassende behandeling en mag de koi de winkel niet verlaten.
Alvorens een koi de winkel mag verlaten is deze getest op KHV en CEV. Uiteraard mag een koi alleen naar uw vijver verhuizen als beide uitslagen negatief zijn. U kunt bij ons een kopie van deze onderzoeksresultaten opvragen.
Mocht uw koi onverhoopt bij ons komen te overlijden, dan ontvangt u 100% van het aankoopbedrag retour. Houd er rekening mee dat koi kunnen veranderen vanaf het moment dat wij ze hebben gefilmd, dit kan zowel negatief als positief. Dit is voor uw eigen risico.
De koi zwemt in uw vijver
Wij gaan er van uit dat het nieuwe onderkomen van de koi voldoet aan alle eisen voor het goed en verantwoord houden en verzorgen van koi. Toch is het vervoeren van koi een risico. De koi heeft stress, de watersamenstelling veranderd en de nieuwe koi komt in een andere bacteriële omgeving. Iedereen heeft zijn eigen opvang gewoontes.
Wij adviseren altijd gebruik te maken van een quarantaine systeem waarin u nieuwe koi voor een periode van minimaal 2 weken opvangt alvorens de koi worden overgezet naar uw vijver. Zo kan de koi weer tot rust komen na het vervoer en kunt u eventueel afwijkend gedrag makkelijk herkennen en hierop reageren.
Helaas hebben wij geen zicht en invloed op het nieuwe onderkomen van de koi. Daarom kunnen wij ook geen garantie geven op de koi na het in ontvangst nemen. Uiteraard zullen wij u ondersteunen en voorzien van advies wanneer u dat wenst.
Zodra u een koi heeft gewonnen kunt u deze terugvinden in uw account. Daar kan het zo zijn dat een of meerdere koi de status 'in quarantaine' hebben. Dit kan verschillende dingen betekenen;
- U koi is net bij ons aangekomen na een lange reis vanuit Japan en moet onze verplichte acclimatiseringstijd nog doorlopen. Gemiddeld duurt dit 4-6 weken.
- Er is een te groot temperatuurverschil met de vijver waarin uw koi zwemt en de buitentemperatuur, hierdoor kan uw koi op dit moment niet verhuizen. Hou de temperatuur in de gaten, uw koi komt vanzelf uit quarantaine.
- Uw koi wordt momenteel behandeld. Gezonde koi is onze hoogste prioriteit. Maar ook bij ons kan het voorkomen dat wij koi moeten behandelen tegen parasieten. Dat doen we dan ook direct.
In principe komt uw koi 'vanzelf' uit quarantaine. Zodra dit zo ver is kunt u uw koi ophalen of laten bezorgen. Heeft u vragen over de quarantaine, bijvoorbeeld hoe lang nog dan kunt u ons het beste een mail sturen.